Thursday 28 April 2016

Bercuti ke Koh Samui!!!

Assalamualaikum semua,

Pada 1/4/2016 yang lalu saya bersama-sama adik beradik saya telah ke Koh Samui, Thailand. Sebenarnya cerita nya bermula apabila airasia buat sale.. saya pun usya-usya ticket flight murah.. jadi one of the promo is to Surat Thani, Thailand.. which masa tu saya sendiri pun tidak tahu di Surat Thani ada apa. Jadi beli je dulu.. kemudian baru la plan nak pergi visit mana2 nanti kan..(saya beli  ticket flight ni lebih kurang setahun sebelum ni rasanya). Ticket memang la teramat murah nya.. 4 orang pergi balik RM600.. Jadi seorang dalam RM150.00 je.

Relax punya relax.. dah nak sampai masa ke Surat Thani.. baru la saya kelang-kabut search ada apa di surat thani.. DANNN! nak di jadi kan cerita.. dari surat thani la orang selalu nya ke KOH SAMUI!!! weee.. seronok sangat masa tu.. sebab memang dah lama mengidam nak pergi Koh Samui pun.. sebab ramai cakap sana best.. Dan kebetulan masa tu busy sangat dengan office work.. jadi sempat survey sikit2 je la.. yang lain memang gamble je.

Jadi ni itinerary saya ketika berada di Koh Samui :
1/4/2016 (Friday) : 12.00pm - Flight from KLIA2 to Surat Thani (Flight lebih kurang 1 jam 30 minit)
                                12.30pm - Sampai di Surat Thani Airport (Waktu Thailand)
                                1.30pm   - Selesai Cop Passport and amek luggage
                                2.00pm   - Naik Bus untuk ke Jeti Feri nak ke Koh Samui (Naik bus 1 jam 30min)
                                3.30pm   - Sampai di Jeti
                                4.00pm   - Naik Feri ke Koh Samui (Naik Feri - 1jam 30min)
                                5.30pm   - Sampai Di jeti Koh Samui
                                6.00pm   - Naik Van Ke IBIS Hotel (30 minit)
                                6.30pm   - Check-in Hotel & Relax
                                8.00pm   - Sewa Motor untuk cari makanan halal
                                10.00pm - Balik Hotel & Tidur

2/4/2016 (Saturday) : 7.30am - Naik Van untuk ke Jeti.. Untuk pergi Snorkelling
                                   9.00am - Sampai Pulau untuk tengok View (tak ingat nama pulau apa..haha)
                                 10.00am - Pergi pulau lain lagi untuk berkayak n mandi laut
                                 11.00am - Sampai pulau untuk berkayak n mandi laut
                                 1.00pm   - Bergerak ke pulau lain untuk tengok view
                                 2.30 pm  - bergerak balik ke jeti

11.30am - Sampai di airport dan berkejar-kejaran untuk check-in
                                  1.00pm   - Naik Flight
                                  4.00pm   - Sampai Di KLIA2

Haaa.. hectic kan jadual.. hehe.. masa memang banyak habis di jalan sahaja. jadi sesiapa yang nak jimat masa better ambil flight direct je koh samui.. iaitu FireFly or Malaysia Airlines.. tapi memang mahal la ticket die kan. sebab tu kami naik airasia je murah banyak..hehe.

Jadi di bawah ini gambar2 kami ketika berada di sana :

Di sebab kan adik masuk university awal.. jadi kami bertiga sahaja lah yang pergi..
ade 1 seat kosong sebelah saya n along..

ok.. sampai je dekat airport.. akan cop passport di immigration.. lepas tu ambil beg.. dan keluar je dari ambil beg tu.. ada counter2 agen untuk ke koh samui.. pilih je mana2.. saya ambil yang betul2 dekat dengan pintu keluar dari tempat ambil beg..

Package yang kami ambil kalau tak silap 1200 bhat (ke 1500 bhat.. lebih kurang mcm tu la) untuk :
1)     Dari Airport Surat Thani --> Jetty Ferry (By Bus) --> Jetty Ferry to Koh Samui Jetty (By Ferry) --> Koh Samui Jetty to IBIS Hotel (By Van)
2) The Sarann Hotel (Kami tukar hotel.. From IBIS to the Sarann) --> Koh Samui Jetty (By Van) --> From Koh Samui Jetty to Surat thani Jetty (By Ferry) --> Surat Thani Jetty to Surat Thani Airport (By Bus)

Murah kan package die!!!

Ini suasana ketika di Surat Thani Jetty.. queue untuk naik ferry..

Ini Keadaan dalam ferry.. ada aircond.. so sejuk n selesa nak tidur..

Ini Lah ferry yang kami naik..

Ini hotel kami masa first day.. Family room.. ada 2 katil single plus 1 queen bed = RM320 je sehari..
Murah kan!!!

Lobby Ibis Hotel

Malam tu kami sewa motor.. ini lah harga nya.. murah je.. sehari 350 Bhat sahaja.

Kami sewa motor untuk mencari kedai makanan halal..

Jangan lupa google waktu sembahyang untuk tahu waktu sembahyang di sana ya..

Ini lah kedai nya.. dalam 15 min naik motor jugak la..

Alhamdulillah makanan dia boleh tahan sedap..

Selepas makan.. kami singgah ke sini.. banyak rupanya makanan halal dekat sini.. rugi je pergi cari jauh2..haha

Pancake yang sangat sedap!!!

Video : Orang buat pancake

Barang2 dekat sini boleh tahan murah.. jadi kalau nak beli souvenir boleh lah ke sini..

Ni hari ke-2.. naik boat untuk island hoping..

Ini lah boat island hoping tu.. besar.. n makanan di sediakan.. kalau takut tak halal sila bawa makanan sendiri.. sebab lama tau berada dalam boat tu..

Ini rupa feri yang kami naik ketika nak ke koh samui dari airport..

View dari atas feri..

Turun boat.. transfer naik boat kecil untuk ke pulau..

Cantik kan view dia..

Kayaking!! 1st time cuba.. tak penat langsung!

Hari kedua kami tukar hotel lain.. jadi selepas island hoping.. van terus hantar kami ke second hotel.. The Sarann.. dan hotel ini bagi kami memang sangat2 lah best sebab ada private pool kan..

Makan malam di hotel sahaja second day sebab penat seharian dekat laut..

Video : View Bilik di The Sarann Hotel

Video : View Di The Sarann Hotel

View di pagi hari dari dalam bilik.. best kan!

Mak pesan suruh belikan pewangi ni.. tapi cari punya cari tak jumpa pun..

Hari ke-3.. breakfast di hotel dan selepas itu tengah hari sewa motor untuk jalan2 di town dan cari makanan halal untuk tengah hari dan malam.. di Koh samui ni tak banyak restaurant halal jadi kena food hunting sikit..

Kami makan tengah hari di town.. Chaweng..

MAlam pula di kampung melayu ini.. kami waze sahaja untuk ke tempat ini..

Makanan nya Alhamdulillah sedap2 belaka.. dan harga juga berpatutan..

Esok nya malas2 nak bangun pagi.. haha sayang nak tinggal kan hotel.. tapi terpaksa bangun juga la kan.. ini last view di pagi hari.. hari ke-4. Oh kami.. tak pergi sangat ke attraction die contoh macam big buddha.. just lalu tepi je.. banyak nye jalan2 sendiri je..

Esok nya.. penat kan.. tapi bangun jugak la fly pula ke alor setar.. rasa nak beli heli je kan.. haha berangan lah ko..

Anyway.. in all.. saya memang suka sangat trip ke koh samui ni.. memang relax je.. n menikmati alam.. Insya Allah kalau ada masa akan datang lagi ke Koh Samui.

Eh sebelum terlupa.. ini lebih kurang perbelanjaan kami di Koh Samui :
Flight Ticket - RM450.00
Transportation to airport - bus - feri - van - hotel - van - feri - bus - airport : RM450.00
Island Hoping : RM390.00
Hotel IBIS : RM320.00 (1 Malam)
The Sarann Hotel : RM2,000.00 (2 Malam)
Sewa Motor 2 Hari : RM140.00 (2 hari, 2 biji motor)
Makan2 : RM500.00 (4 hari, 3 malam)
TOTAL = RM4,400.00 (untuk 3 orang)
Jadi kalau sorang lebih kurang RM1,317.00

- The End-

1. Assalam, nak tnya g holiday ke Koh Samui ni under pakej or sendrian berhad. If pakej bole x share agency dye? tq story best sgt.

1. wsalam.. ni pergi sendirian berhad sahaja.. bila dah turun flight nanti akan ada banyak agensi2 yang jual package ke koh samui.. kalau nak pergi sendiri dont worry.. insya Allah mudah.. cuma hotel je saya dah tempah awal2 dari KL. Kalau nak try pergi dengan agent maybe boleh cuba contact Mahsuri Travel biasa kalau pergi negara lain saya selalu ambil package dengan mereka. Ni no contact person Mahsuri Travel : 012 670 7406 (diana).

2. haiii.. wahh membantu sgt percutian ke koh samui uols ni.. sy nak ke koh samui december ni..excited sgt! nak tanya sikit, area chaweng beach tu mcm mane keadaannya? pantai kat chaweng tu cantikk x?

1. hi nor faizah! Alhamdulillah tq for the compliment.. ;-)
      for me chaweng tu is the heart of koh samui.. dekat sana ramai orang n banyak kedai.. & pantai dekat sana pun cantik.. and please make sure hotel yang u choose pantai dia berpasir ya.. coz ada certain place yang pantai dia berbatu.. and enjoy your holiday nanti!! ;-)

3. Hai Khairul, saya nak ke Koh samui 28/4-1/5 2017 nnti. Ada tak cara saya nak contact Khairul untuk tanya apa2 yang berkenaan. Thanks. You can contact me by email @ imanmuhdazam@gmail.com

Thanks in advance, Iman

1. Hi iman.. you can email me at khairulbariah8822@yahoo.com or you can just dm me at my instagram k_bariah

4. Lain kali kalo visit Samui, inap di hostel saya yaaa https://www.facebook.com/baanhinlad/

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...