Monday 27 March 2017

Bercuti ke Xi'an, China

Assalamualaikum semua,

Last December 2016 kami sekeluarga pergi ke Xi'an semasa cuti Christmas. Usually, office trip di buat pada bulan December.. jadi memang akan terus celebrate birthday ayah di sana.. akan tetapi this year kami awal kan sedikit company trip ke bulan november.. jadi kena la plan lain untuk celebrate birthday ayah. Jadi search punya search the only place yang tak berapa mahal is Xi'an. Kami pun terus tempah flight untuk kesana.. kali ini kami menggunakan perkhidmatan AirAsiaGo.

Kami ke Xi'an selama 5 hari 4 malam.. jadual di sana memang relax2 chill2 aja.. tambah2 lagi ada bawa atuk.. jadi kami susun jadual supaya tak hectic sangat. Jadual kami kesana lebih kurang begini:-

24/12/2016 (Day 1) :
6.15pm : Flight from KUL to Xi'an
23.15pm  : Arrive at Xi'an International Airport
2.00am : Check in Hotel (The Fairway Place, Xian - Marriott Executive Apartment)

25/12/2016 (Day 2) :
10.30am : Bertolak dari Hotel untuk ke Terracotta Warriors Museum
12.00pm : Arrive at Terracotta Museum
3.00pm : Lunch at Xi'an Town dan jalan2 di bandar xi'an
6.00pm : Pergi ke muslim street + jalan-jalan + cari makanan untuk makan malam
8.00pm : Balik ke Hotel

26/12/2016 (Day 3) :
10.30am : shopping at Xi'an Town
1.00pm : Drum and bell tower
3.00pm : Ziarah Masjid tertua di Xian
6.00pm : Muslim street untuk makan malam
8.30pm : balik ke hotel dan rehat

27/12/2016 (Day 4) :
10.30am : Sightseeing xi'an town area
2.00pm : Shopping at the biggest shopping mall in xi'an
6.00pm : Muslim street untuk makan malam
8.30pm : Balik ke hotel dan rehat

28/12/2016 (Day 5) :
Berehat di hotel and extend sampai pukul 6pm..
6.00pm : bertolak ke airport
10.15pm : Flight from Xian to KUL

----------------- Di Bawah ini adalah gambar2 ketika berada di Xi'an -----------------------------------



Sampai di Xi'an memang dah malam sangat..dah la pergi memang gamble tak ada tempah kereta sewa etc.. bila nak cari tempat kereta nak sewa pun tah mana2 n semua kedai dah tutup.. nasib baik lah masa tu ada kereta sapu.. and the price is reasonable.. jadi kami gamble sahaja ambil dengan orang itu..


Nak di jadikan cerita hotel kami agak baru.. jadi ramai yang tidak tahu tempat tu di mana.. luckily saya ada baca review orang tentang hotel itu dan ada seseorang yang comment di review tu bagi nama lain bagi that place .. sy pun snap dan tunjuk pada driver tu and Alhamdulillah dia tahu di mana.. jadi kami pun selamat lah sampai ke destinasi.. memandangkan orang tu baik.. kami pun terus sahaja menggunakan perkhidmatan dia sampai kami balik..


 Atuk keletihan setelah lama berada di dalam flight..




Sebenarnya the highlight of our trip is the hotel!!! memang cantik sangat2.. baru pulak tu.. murah lagi u!!! Masa kami pergi ni kami tempah melalui AirAsiaGo.. jadi flight ticket plus hotel dalam RM1400/orang. sangat murah kan!!! hotel pun cantik menarik dan da bomb!




Ada tempat masak dan semua peralatan memasak disediakan.. kecuali bahan mentah la kan..


Muka atuk yang sedang keletihan dan kesejukkan.. haha 


Dapat big stocking dari hotel sempena Christmas



































































































41 comments:

  1. hai ...saya plan nak perhi Xian Mar2018, kalau backpacker jer ok tak sana,,just around Xian jer,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi siti nor marina, kalau around Xian sahaja Insya Allah no problem.. saya ada nampak ramai juga malaysian yang naik public bus sahaja untuk kesana sini..

      Delete
  2. assalam. Saya nampak group awak ada 7 orang...adakah menyewa dua unit apartment itu...atau dibenarkan semua sekali dalam satu unit apartment dua bilik tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. hi rohizani.. kami menyewa 3 unit apartment .. jadi ada 1 unit apartment yang duduk 3 orang.. dan ya, ia di benarkan.. kami book melalui airasia go dan memang dah siap2 book untuk 2 apartment untuk 6 orang dan book 1 lagi apartment melalui agoda 1 apartment untuk seorang.. sebab atuk saya last minute baru confirm nak ikut.

      Delete
  3. assalam, saya pun merancang untuk melawat xian pada tarikh yg sama tahun ini...tapi ramai kawan2 nasihat jangan pergi dalam bulan disember sebab cuaca masa tu sangat sejuk...apa pendapat awak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.. bagi pendapat saya.. malaysia cuacanya sepanjang tahun panas.. jadi sekali sekala nak juga merasa bercuti di tempat yang sejuk kan.. jadi tiada masalah rasanya kalau awak nak pergi sana bulan disember ini.. lagi pun nanti banyak berjalan.. bila banyak berjalan automatic badan akan rasa panas sikit. Anyway kalau rasa sejuk sangat bila berjalan sila lah stop di mana2 shopping mall untuk tumpang 'heater' mereka.. bila dah rasa ok boleh continue jalan2 balik..hehe ;-)

      Delete
  4. salam
    blh cadangkan hotel yang betul2 dekat dengan muslim street... tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..
      Hotel yang dekat dengan muslim street seingat saya adalah
      1) Bell tower hotel
      2) Ramada Xian Bell Tower

      Tapi ok ke tidak hotel tu saya tak pasti.. maybe boleh google dulu search review orang ramai.. good luck! ;-)

      Delete
  5. salam
    maaf saya nk tanya...
    bila tgk trip awak 5h4m 24-28/2
    awak blk semula flght jam 10 mlm 28/12 kan....
    klu saya bercadang nk pergi 17-21/3
    hotel saya amik 17-21... 4 mlm
    dan ptg 21/3 saya checkout...
    flight xian -Kl yg saya tgk 00.30 contohnya..
    maksudnya flght saya tu dah 22/3 kan?
    mohon bantuan...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. hi lina..
      ok.. saya rasa saya paham soalan awak..
      dan saya ada sedikit pembetulan untuk flight time balik saya iaitu waktu yang sebenarnya flight balik adalah pukul 0015am pada 29/12/2016..
      Jadi saya pergi sana maksudnya dari 24/12/2016 - 29/12/2016..
      Jadi kami hanya ambil hotel untuk tarikh dari 24/12/2016 - 28/12/2016.. sebabnya flight time 0015am tu dah termasuk kepada next day yang hanya awak duduk selama 15minit sahaja..
      Jadi jika awak ingin menempah ticket flight.. saya rasa / cadangkan awak boleh menempah dari tarikh 17 - 22/3/2018 dan untuk hotel pula awak hanya perlu menempah dari tarikh 17 - 21/3/2018..
      Dan untuk 21/3/2018 tu departure time pun sangat lewat (which it is at midnight yang waktu nya dah pun masuk ke tarikh 22/3/2018).. maybe awak boleh buat macam kami extend room until 6pm.. dan terus bertolak ke airport after 6pm as petang2 jalan dekat sana selalu jem.. takut lambat pula sampai ke airport..
      Itu sahaja.. harap ini dapat membantu

      Delete
    2. Alhamdulillah...
      Sgt2 membantu.... Tq byk2...
      settle tiket dan hotel....
      Doakan kami berdua ya...
      First time travel sdri tanpa pakej...hihihi.....

      Delete
    3. No problem.. Insya Allah semoga segalanya selamat and enjoy your trip! ;-D

      Delete
    4. Alhamdulilah
      17-22/3/2018
      Selamat sudah trip ke xian...
      Just berdua dgn suami
      Blog ni byk membantu....
      Saya stay kt Bell Tower Hotel
      Jalan kaki je nk p muslim quarter...
      Nk p south gate pun just jalan kaki...
      Tqqqqqqq....

      Delete
    5. Saya ada bercadang nak ke xian, macamana transport di sana ? Ada teksi ?

      Delete
    6. Senang dpt teksi kt sana...
      Yg penting print siap2 nama tmpt nk pergi tu dalam bahasa cina...hihihi

      Delete
  6. Assalam,

    Boleh tahu nama hotel dan location?

    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..

      nama hotel : The Fairway Place, Xi'an - Marriott Executive Apartments

      Location : No.16 Gaoxin 4th Road, High-tech Zone, Xi'an 710075, China

      Delete
  7. Assalamualaikum sis, hotel yg sis duduk ni ada washing machine tak?

    ReplyDelete
  8. Kalau tak ambil pakej senang ke gi ke mana2?

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah
    Saya p tanpa pakej
    Mula2 risau..tp ok ja
    P pun tmpt2 penting ja...
    Mcm pagoda2 tu saya skip..
    😂😂😂😂

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, mohon bertanya... jika saya tak tahu langsung bercakap mandsrin, bagaimana caranya utk saya ke xian tanpa pakej?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Saya pun xtau ckp cina..
      Cuma tmpt2 penting tu mcm hotel...
      Tempat2 yg kita plan nk p...
      Teksi. Bas. Toilet...semua tu saya print dlm bhsa cina siap2 mcm flash card..hihi

      Delete
    3. Wsalam.. kami pun sama tak tahu cakap mandarin.. jadi apa yang saya buat adalah :

      1) Pastikan handphone ade internet (boleh buat roaming or beli sim card sana)

      2) saya google translate je semua yang sana nak cakap.. lepas tu bagi orang sana dengar (dekat google translate kan ade icon speaker tu.. click situ nanti dia cakap la kan..hehe)

      3) atau boleh install apps yang boleh direct tukar.. bila kita cakap2 nanti dia translate terus ke bahasa mandarin.. (tapi saya tak pasti nama apps tu apa.. sbb masa di sana driver tu guna apps tu untuk communicate dengan kami)

      Delete
  11. Assalamua'laikum..boleh mintak contact driver tu tak?tima kasih.=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. hi effa.. alamak sorry saya dh tukar phone.. hilang pulak no orang tu.. kalau parents saya ada save nanti saya inform balik ya..

      Delete
  12. Boleh tahu kat sana ada sewa van + driver? kos per day? airport transfer saja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.. yang saya ambil ni kos dia lebih kurang RM300 per day.. including driver.. mula2 memang untuk airport transfer sahaja.. lepas tu dia offer untuk bawak jalan2.. & harga pun reasonable.. kami pun ambil perkhidmatan dia.. van dia besar n nenek naik wheel chair.. senang nak sumbat wheel chair tu dalam van..

      Delete
  13. As salaam..nak Tanya ader tak no driver tu

    ReplyDelete
  14. Kalau ada vpn, semua ok.... kalu tak, wechat je

    ReplyDelete
  15. Saya p baru ni
    Blh je fb dgn wasap..google semua....
    Saya pun tak pasti mcm mana..
    Diorg ckp x blh...bila on blh..igtkn mmg dh blh je...
    Hihihi

    ReplyDelete
  16. pocket wifi atau phone yg vpn ready kot.

    ReplyDelete
  17. ade x contact drive di xian?

    ReplyDelete
  18. Salam..tumpang tnya..tourist spot kat xian ni wheelchair friendly tak? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. masa pergi dulu tu.. memang wheelchair friendly.. sebab atuk saya pun naik wheelchair je masa di sana..

      Delete
  19. maaf nak tanya klau saya dan kawan2 saya nak pergi selama seminggu secara backpacker tanpa guna agent...klau bajet rm 2000 seorang lepas dak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. termasuk flight ke? kalau tak termasuk flight.. Insya Allah cukup..kalau hotel harga RM100.00.. satu bilik muat 2 orang.. jadi RM50 x 7 Hari = RM350.00.. untuk mkn pun kalau estimate dalam RM50 sehari x 7 Hari = RM350.. total RM700.. yang balance adalah untuk transportation n entrance fee n souvenir.. jd rasanya cukup..

      Delete

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...