Thursday 4 August 2016

How To Change Flight Date & Time (Malindo)

Assalamualaikum semua!

Last month saya ada facing satu masalah.. dimana saya perlu tukar flight time and date kerana meeting postpone.. dan untuk beli tiket baru harga nya agak mahal.. jadi saya decide untuk call malindo service centre.. Tapi Masya Allah!!! susah nye la nak pick up phone (maybe ramai sangat yang bermasalah call mereka kan).. Banyak kali juga la saya cuba.. setiap kali tunggu suara nyanyi2 n iklan malindo keluar dekat phone tu.. sampai boleh hafal dah ape yang diorang cakap.. haha.. setiap kali call hampir 20 minutes saya tunggu.. lama kan!

Tapi finally kali ke 7 call.. dapat la bercakap dengan operator.. operator pun kata : 'cik boleh terus ke website untuk tukar masa penerbangan.. nanti di situ akan di inform terus berapa amount yang perlu di bayar'.. (dalam hati berkata2 'wahh senang je rupa nya.. membazir masa je dari tadi dok tunggu malindo pick up phone')..

Saya pun kemudian terus ke website malindo.. dan :
1) Pergi ke Manage Booking
2) Fill in the 'PNR', 'First Name' & 'Last Name'
3) Nanti dia akan tunjuk detail flight kita dan lihat di bawah sekali akan ada pilihan..
    a) Add Insurance
    b) Add Baggage
    c) Change Flight
4) Choose yang change flight tu.. dan pilih tarikh or details seperti yang kita mahukan
5) Kemudian jika ada penambahan bayaran.. amount nya akan diberitahu.. dan after selesai pembayaran di buat.. maka dah bertukar lah flight time anda..

Mudah kan!!! jadi sesiapa yang nak change flight time untuk malindo.. tak perlu lah untuk call malindo.. anda hanya perlu ke website mereka dan boleh tukar sendiri ke masa dan tarikh yang baru mengikut kehendak anda.

Selamat Mencuba!

Sekian, terima kasih.

Daaa~~~

29 comments:

  1. Salam..sorry nk tny...kalau nk tukar date flight tu bpe hr before departure .. sbb sy mskkan pnr..dia ckp not available 😕

    ReplyDelete
  2. Wsalam.. hari tu masa saya buat lebih kurang 16 hours before departure..

    ReplyDelete
  3. Yg blh tukar date flight utk yg business shj ke..ekonomi xblh eh ?
    Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo.. boleh2.. sebab masa tu pun saya ada tukar flight ticket untuk yang economy..

      Delete
  4. Mm.. nnti nak check in vmna?? Mskkan pmr jg?? Sbb dia x bg e ticket

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak online check in biasa nya nak PNR juga.. tapi kalau tak ingat nombor PNR .. boleh terus ke kaunter untuk check in.. biasa nya untuk malindo dekat counter bagi kad pengenalan dan inform flight pukul berapa .. mereka akan tolong check in kan.

      Delete
  5. Mm.. nnti nak check in vmna?? Mskkan pmr jg?? Sbb dia x bg e ticket

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. no problem.. hopefully membantu information yang ada ni.. ;-)

      Delete
  7. Replies
    1. Hi.. Rasanya boleh.. tapi saya tak pernah cuba lagi..

      Delete
  8. kenapa mahal sangat dia denda? sy cuba buat..kene denda rm121..hrga tiket sy rm128..lebih kurg je.better beli tiket baru je.malindo mmg denda penukaran tarikh rm100 ke?sapa penah ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Fifi92, Alamak lupa nak letak disclaimer 'kalau tarikh yang anda nak tukar tu lagi mahal dari beli ticket baru.. lebih baik beli ticket baru je'.. sorry.. sebab hari tu saya kena tambahan bayaran dalam RM30 mcm tu je kot..

      Delete
  9. tak boleh ke tukar kalau group sorang nak tukar tarikh macamana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Part yang ni saya tak pasti.. maybe cik sally boleh contact direct ke service centre mereka untuk kepastian.. sorry.

      Delete
  10. Saya nak tanya.. Kan bile kita manage flight uh.. Die suh kita pilih flight. Harga die rm 212 . Berbanding saya beli. Rm 175.. Adakah harga rm 212 tuh sebenarnya belum tolak lagi 212 - 175 kee atau memang harga penukaran tuh rm 212?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah tu adalah nett tambahan yang perlu dibayar.. biasanya jika harga penukaran ticket tu lg mahal dari harga beli.. saya akan beli ticket baru sahaja instead of teruskan transaksi penukaran.. tapi kalau harga penukaran lagi murah dari beli baru.. saya akan proceed dengan proses penukaran tersebut..

      Delete
  11. PNR tu mungkin PeNukaRan.. dia shortform kan jadi PNR.. hehe.. (sebenarnya saya pun x sure PNR stand for apa)

    ReplyDelete
  12. hi, nak tanya. lepas payment successful memang dia takda bagi e-ticket yg baru ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.. sepatutnya dia akan email ticket baru yg dah tukar date / time

      Delete
  13. Kalo tiket sama harga mcmana?sy nk tukar tarikh harga sama..tp kena byar smpai rm200

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, maaf cik ini posting dah lama.. maybe system mereka sudah berubah.. sebab masa saya buat penukaran previously tiada bayaran tambahan di kenakan.. tapi baru2 ni saya cuba untuk buat penukaran akan tetapi ada charge yang dikenakan.. saya pun beli sahaja ticket baru yg lebih murah..

      Delete
  14. Saya nak tunda tarikh flight desebabkan tundanya mssm.tp tarikh yg nak ditukartu x pasti lg.sbb tiada surat yg mengatakan bila mssm akan dijadualkan semula..mcmna ya

    ReplyDelete
  15. Klau flight retime, boleb tukar trikh tanpa panalty charge tak?

    ReplyDelete
  16. sama..harga tiket yg nak di tukar sama rm176, tp caj die kena rm200..baik beli tiket lain terus.apedaaa

    ReplyDelete
  17. AS SALAM..NAK TANYA SELEPAS SAYA ISI PNR FIRST NAME DAN LAST NAME DIA KELUAR PAGE MINTA EMAIL DAN CKLIK TERUSKAN TERUS XDA PA2..

    ReplyDelete

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...