Thursday 9 October 2014

Rumah Anak Yatim (Limpahan Kasih) Puchong

Assalamualaikum dan selamat petang semua!!!

Throwback sikit masa bulan puasa hari tu.. Kalau tak silap bulan July 2014. Tiba-tiba je terasa teringin sangat nak pergi rumah anak-anak yatim sedekah kan baju lama-lama (tapi masih elok ya) n sedekah kan apa2 sahaja yang boleh la kan..

So malam 15 ramadhan tu google2 la cari rumah2 anak yatim yang ada n berdekatan dengan kawasan rumah.. Bace la beberapa blog orang.. Ade yang kata mostly rumah anak yatim sekarang ni tak nak terima dah baju-baju yang terpakai ni (dalam hati kate mak aih belagak beno diorang ni kan..haha).. Punya la kecewa bile ramai yang cakap macam tu.. Tapi dalam hati still ade niat juga nak pergi ke rumah anak yatim tu.

Jadi saya punya tanya la Encik Google kan.. Die pun klua satu tempat rumah anak yatim siap dengan alamat n no phone contact person..

Esok nya try call Tmpt tu n Alhamdulillah ada seorang ustaz angkat.. Kalau xsilap name nye ustaz Usman.. Baik n peramah orang nya. Eh.. Lupe pulak.. Tempatnya di Puchong.

Haaa.. Tu alamat n no phone pusat jagaan Limpahan Kasih ni.

Yang ni asrama perempuan.. Ada dalam 16 orang masa saya pergi tu. Masa call ustaz tu tanye la macam2 kan.. Interview sikit..hehe.. Tanye apa barang keperluan yang mereka nak.. (Tp kami bagi setakat yang mampu je la kan).. Pastu terima tak baju2 yang dah terpakai.. Ustaz tu dengan baik hati nye menjawab 'setakat ni insya allah kami terima apa sahaja yang diberikan.. Kalau datang dengan sesikat pisang pun kami ambil dengan hati yang terbuka' (wahhh nak nanges i dengar ustaz tu ckp u.. Mmg baik sgt).. 

Antara barang2 yang ustaz tu cakap mereka perlukan adalah (ni selain baju yg kami nak bg) :
1) Sabun Mandi
2) Sabun Cuci Baju
3) Shampoo
4) Berus Gigi
5) Ubat Gigi
6) Etc yg berkaitan dengan kegunaab harian

Maka dengan happy nya saya pn umum kan dekat warga DCC kalau ade nak join nak bg barang kn.. N Alhamdulillah dpt sambutan dengan baik sekali..


Ni adalah di antara barang-barang yang kami beli untuk mereka berdasarkan dari discussion dengan ustaz.



Baju2 yg dah terpakai dlm bag hitam tu.. Tapi kami keluarkan dan susun elok2 dalam kotak supaya nampak lebih presentable. 


Masa datang tu ustaz pergi ke masjid.. So ada ustazah + anak ustazah 2 org + anak2 yatim itu..seronok bila nampak mereka happy..

Ooo lupe bagi tau.. Kawasan ni kawasan perumahan.. Ade security guard semua.. Jadi cakap je kat security nak pergi ke rumah anak yatim.. Nanti kena tinggal kan lesen di payung guard (sbb xde pondok kn..hehe).. 

Rumah mereka sangat bersih.. Kemas n teratur.. I loike it.. N ramai juga yang selalu bersedekah di sini.. Masa pergi tu mereka baru dapat furniture dari dato ke datin mane tah yg nk tukar perabut mereka utk raya.. Pastu hnta yang lama ke rumah itu (perabut die masih chantik i tell u.. Mcm ala2 Empire perabut tu.. Yg duta die anita sarawak tu.. Best kn) 

Xlme lepas kami dtg tu ade org pula hntar berbeg-beg beras n gula.. Alhamdulillah baik2 rakyat Malaysia ni.

P/s: yg lagi ramai sebenarnya asrama lelaki.. Ustaz kate ade dalam 100 orang.. Di area mana tu tak tahu kalau nak pergi boleh cuba call n tanya ustaz tu ya.


-The End-

No comments:

Post a Comment

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...