Monday 26 January 2015

Trip to Koh Lipe, Thailand

Assalamualaikum hari ni nak cerita sikit pengalaman saya pergi ke Koh Lipe, Thailand.

Sebelum ni kawan kami kak suria selalu ajak kami pergi ke Koh Lipe.. Dia cakap sana cantik.. Laut biru.. Mula2 tak ada la nak pergi pun sebab macam tak pernah dengar pun kan. Tapi kebetulan masa itu ayah kata dia nak pergi bercuti sampai awal tahun.. Jadi alang2 dah ada dekat langkawi.. Kami pun decide untuk ke Koh Lipe dan bernasib baik sangat Alhamdulillah tiket pun ada.

Maka pada 2/1/2015 pagi kami pun bertolak je jeti langkawi untuk ke Koh Lipe. Tiket feri kesana = RM118.00 one way.. So pergi balik dalam RM238.00.

Pergi ke sana ada 2 waktu.. Pagi (9.30am) dan petang (2.30pm). Perjalanan kesana mengambil masa lebih kurang satu setengah jam hingga dua jam.. Bergantung kepada keadaan ombak.

Kami pilih untuk pergi pagi.. Jadi bila sampai sana boleh terus check in hotel.


Lepas naik feri.. Kami di turunkan atas pontoon tengah laut.. Dan tunggu sampan untuk ambil kami semua di situ.



Tadaaa.. Ni dah sampai tepi pantai..

Haa.. Boat or sampan tu dia turunkan orang dekat tepi2 laut macam ni.. Jadi jangan la pakai heels ke kasut ke.. Sebab mesti basah.. Masa tu turun dekat air paras lutut..nasib baik pakai seliper..




Cantik kan laut dekat sana!


Sesampai nya di sana.. Kena cop passport dulu.. Tapi bayang kan la.. 1 feri turunkan.. Dalam 200++ orang.. 1 kaunter immigration.. Perhhhh memang panjang la beratur.. Nak masuk hotel dulu orang tu tak bagi.. Terpaksa la tunggu juga. Lebih kurang sejam juga la baru settle. Ade sorang mat salleh tu dah sempat terjun mandi2 dalam laut dulu sambil tunggu barisan pendek.

Bila sampai thailand.. A must taste buah adalah nenas!!! Manis gyle!!!

Teksi di sana..

Gelato..




Kami tinggal di sini.. Bilik queen size bed.. 1 hari rm250.. Klau ambil extra bed kena tambah lagi rm50. Extra bed dia tu hanyalah tilam n selimut n bantal. Dan hotel itu ada wifi.. Satu jam sehari dia bagi. Tapi selain itu..duduk di sini best tau.. sebab dekat dengan tempat shopping! N tempat makan juga.



Dekat sini la lorong yang di sepanjang2 lorong ini terdapat banyak kedai2 dan dive centre. 



Kalau g thailand juga wajib!!! Makan ayam goreng dia dengan pulut.. Nice!!

Petang 1st day tu kami hanya jalan2 shopping2 dan mandi laut..









Lepas berenang naik teksi untuk jalan2.. Sejam dalam rm40 untuk pusing2 pulau.














Ni kepada sesiapa yang mencari dive murah2..

2nd day baru kami pergi snorkling.. Orang boat tu bawa ke 5 tempat. Kami naik traditional boat sahaja.. 1 boat sewa rm300. Kalau naik speed boat lagi mahal. Makanan tengah hari semua kami bawa n beli sendiri.






Ni salah satu pulau yang kami pergi.. Pulau batu hitam.. Unik batu2 dia..


Kami selalu makan di sini.. Kerana ianya halal dan tidak jual arak.. Dan! Husband orang ni dari penang malaysia..











Antara aktiviti Wajib bila ke thailand adalah urut!!! So malam last tu kami pun pergi keluar untuk berurut..


Day 3 tak ada buat apa sangat pun.. Breakfast.. Check out.. Naik ferri pukul 10.30am waktu thailand.. Pastu kejar flight pula dari Langkawi ke KL.

In all, Koh Lipe punya laut memang cantik.. Kalau suka laut boleh pergi sana..cuma harga makanan agak mahal.. Contoh 1 teh ais = rm5.. Nasi goreng =rm11.. Macam tu la.. Jadi jika ke sana sila sediakan extra cash ya untuk makan. Oh! Lagi satu.. Dari malaysia ke koh lipe hanya 6 bulan je buka ya.. If im not mistaken dari bulan october - march sahaja. Kalau dari thailand korang pergi dari satun ke.. Memang sepanjang tahun buka. Itu sahaja.

Enjoyyyy ~~~ daaa~~~

-The End-

17 comments:

  1. berapa total belanja di sana ye?

    agak2 bawa baby bawah 1 tahun ok x? especially yg nak lepas ke pantai tu kena jalan kaki dalam laut tu.
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi aidi.. Total belanja di Koh Lipe ye.. Sy estimate roughly ye..kami pergi 9 orang..
      Jadi tiket feri : rm 238 x 9 org = rm2142
      Hotel 3 Hari 2 malam untuk 3 bilik = rm1800 (1bilik utk 1 mlm = rm300 termsuk 1 extra bed)
      Boat snorkelling = rm300
      Naik teksi 3 roda round pulau utk 1 hour = rm120 (ini utk 3 teksi)
      Sekali mkn lebih kurang rm300 (kami mkn 2 kali je.. Pg breakfast di hotel shj) jadi untuk 6 kali mkn x rm300 = rm1,800
      Total : rm6162

      Delete
    2. Kalau untuk baby ye.. Erm.. Kalau sorang2 bawa memang susah.. Tapi kalau berdua rasanya insya allah ok.. Sebab boat yg turun dekat koh lipe tu park di air yg cetek shj.. Lebih kurang paras lutut. Maybe masa itu husband turun dulu dgn barang2.. Then amek baby.. Baru wife pula turun.. Tapi jangan bawa banyak sangat beg.. Kawasan berpasir susah nak angkat2 beg nnt.

      Delete
  2. Beli tiket feri on the spot ke dari langkawi? Atau book awal2 then sampai langkawi terus redeen ticket feri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu hari sebelum nak pergi koh Lipe tu baru book ticket feri untuk ke sana.. bila hari berkenaan baru redeem di kaunter ticket..

      Delete
  3. Beli tiket feri on the spot ke dari langkawi? Atau book awal2 then sampai langkawi terus redeen ticket feri?

    ReplyDelete
  4. ermmm macam mana book hotel u duduk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi eliza,
      Dulu saya walk in sahaja di hotel tu.. hotel nya di persisiran pantai.. berdekatan dengan immigration (tempat cop passport).. lebih kurang 7 min walk dari immigration area.

      Delete
  5. Salam, saya nk pi koh lipe jan 2017 dr langkawi. Nak tanya sempat tak kalo amik feri dr langkawi jam 9.30 pg if smpai di airport langkawi jam 8.30pg..sebb ada org ckp kena prepare 2jam awal sebelum naik feri

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam, kalau ikut pengalaman saya maybe sempat.. tapi too risky.. sebab contoh kalau situasi macam flight delay dan luggage lambat keluar dari kapal terbang.. dan nak ke jeti dari airport juga mengambil masa lebih kurang 30 minit..selain itu di jeti ferry nanti akan ada immigration check point untuk cop passport.. jadi not advisable to take the 9.30am ferry.. saya cadangkan supaya en. helmi ambil ferry yang lewat sikit untuk ke koh lipe. harap ini membantu dan happy holiday!

      Delete
  6. redeem tiket dekat kaunter di Jetty Point ke? Awak beli tiket dari Tropical Charters ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jetty point tu yg dekat kuah tu kan? kalau dekat kuah betul la tu.. yg pasti jetty tu tempat ferry dari kuala kedah dan kuala perlis turunkan penumpang. Ermmm.. betul dah rasanya tropical charters tu.. sebab kalau tak silap satu company je yg ada perkhidmatan ferry ke koh lipe..

      Delete
  7. Jeti u amik dari Jeti Kuah atau Telaga Terminal ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari jeti kuah.. tapi bulan awal february 2017 hari tu saya ke koh lipe lagi.. tapi kali ni naik dari jeti telaga harbour.. dari situ naik ferry dalam 45 minit je dah sampai koh lipe.. ticket pula beli di airport.. harga rm200/person.. & tmpt ferry tu drop mmg dekat sangat dengan varin beach resort & walking street

      Delete
    2. RM200/ person tu pergi balik ke?

      Delete

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...