Sunday 11 June 2017

Life As A Quantity Surveyor : Learn from my mistake (Hoarding)

Assalamualaikum and Hi semua!!!

Hari ni nak cerita tentang what to do untuk tender hoarding.. small package je untuk one whole development kan.. jadi saja nak share my experience. Ok di bawah ini adalah list on what to do or check for Hoarding Tender :

i) Make sure masuk kan instruction to tenderer, form of tender, condition of contract, specification, preliminaries item, bills of quantities, schedule of rates, drawings, etc

ii) check balik item dalam instruction to tenderer.. semua in order ke tak.. in my case ade la pulak perkataan 'FIXED LUMP SUM TENDER'.. yang sepatut nya kena masuk kan adalah 'FIRM LUMP SUM TENDER'. Untuk tidak meng-confuse kan orang.. untuk mengetahui lebih lanjut tentang item ini sila rujuk pada senior atau boss anda ya. (Ok saya mengaku.. sebenarnya saya pun tak pasti beza dua item ni apa.. haha sorry guys)

iii) maintenance untuk hoarding.. haa biasa nya tender-tender lain main contractor je buat semua kan.. untuk split package macam ni.. kita kena determine berapa lama contractor kena maintain that hoarding.. jadi in my case we allow 6 months untuk contractor maintain hoarding tu.

iv) make sure u letak quantity provisional ya.. yang biasa orang buat macam ni --> (ALL PROVISIONAL)..

v) untuk hoarding.. apa yang kami measure dalam meter square (m2) which ada je consultant lain buat dalam meter (m) sahaja.. jadi decide nak guna yang mana satu..

vi) untuk kawasan yang under jajahan DBKL from what i know kena letak graphic mural (macam ada gambar hutan2) untuk nampak 'green'.. jadi kalau architect draw without that mural.. please clarify balik dengan architect tu ya..

vii) kadang2 ada hoarding yang dekat dengan walkway area.. biasanya kawasan tu kena ada hood / soyok / catchment 45 degree.. jadi confirm dengan architect perlu ada ke tidak benda itu.. tanya awal2 untuk mengelakkan kena keluarkan addendum..

viii) confirm kan dengan architect sama ada semua hoarding menggunakan footing or ada yang atas walkway which yang atas walkway sepatutnya menggunakan wallplug instead of concrete footing

ix) to determine concrete grade for the hoarding footing

x) Jangan lupa tengok thickness of the strut, post etc.. the thicker the steel lagi mahal la contractor price nanti.. same goes to the metal sheet ya

xi) Please give the document to your senior to check untuk lebih confident dengan apa yang kita dah buat..

Ok itu sahaja untuk entry kali ini.. hopefully dapat membantu orang yang sama blur macam saya ini..hehe..

Thank you semua! Hope to see you guys soon!

Daaaa~

No comments:

Post a Comment

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...