Assalamualaikum and hi semua,
Entry kali ini saya tidak berhajat untuk menceritakan tentang percutian saya kemana-mana.. instead saya nak cerita tentang kerja saya yang sekarang.. di mana sekarang ini im feeling a bit stress..haha!
OK.. saya sebenarnya adalah seorang quantity surveyor.. tak apa tak apa.. saya tahu ramai yang tidak mengetahui what is actually quantity surveyor kan? in short.. anda semua tahu apa itu arkitek?.. arkitek adalah seorang designer bangunan.. jadi quantity surveyor pula adalah orang yang mengira berapa harga kos untuk membuat bangunan tersebut.. haaa..dah faham kan macam mana kerja saya.
Jadi as a quantity surveyor banyak lah tender kami buat (contoh : tender untuk building works, Interior design works, etc) one of it is tender for hoarding. Hoarding ini sepatutnya tender kecik je compared to tender for building works. JAdi dalam cerita ini.. saya kena tender untuk hoarding works sahaja.
Al-kisah nya.. I dah lama la notice sebenarnya client untuk project ni macam kureng sikit la dengan saya and my senior.. sebab selalu nampak Client ada buat muka bila dengan kami.. tapi as a consultant we have to take it positively la kan..and cuba ambil hati dia.
and Frankly speaking.. sepanjang bekerja.. saya belum pernah lagi tender untuk satu bangunan yang baru.. kebanyakan kerja yang saya lakukan adalah tender untuk membaik pulih bangunan dan sambung buat project orang lain dimana dah lepas tender stage.. and it is usually one whole package instead of tender satu-satu item asing2. Jadi kesimpulan nya i'm not yet an expert dalam bab-bab tender menender ni..
Jadi ade la sedikit kesilapan dalam document tender yang di keluarkan.. tapi Alhamdulillah masa tender clarification my boss dah settle kan that particular problem.. and masalah lain timbul bila client request penambahan scope dari tender asal.. (tang tender pun tak berapa pandai.. lagi2 la kalau bab2 contractual ni kan.. lagi la hancus).. tapi masa tu architect pun ada menyuara kan pandangan la which dia kata supposed client clear kan dulu scope apa yang nak kene buat dulu and yang mana tidak perlu lagi.. sebab between them pun masing-masing rasanya macam belum discuss and clear apa yang nak di buat sebab sorang kata macam ni sorang kata macam tu.. very confusing..
Jadi during that clarification day tu.. Client A decide to proceed with the original tender cuma perlu tambah sedikit scope which nanti contractor to come back with their answer within several days.. and we are the one who will issue the questionnaire + documents.
Tender Clarification habis around 1pm.. after that, my boss gerak pergi meeting lain.. my senior pun pergi meeting lain and i pun pergi meeting tempat lain. Habis la seharian meeting sahaja and nak di jadikan cerita sekarang bulan puasa kan.. lepas meeting petang tu terus lah balik rumah instead of datang ofis balik.
The next day (kira day-1 la after clarification day tu kan) baru lah saya buat the questionnaire. Unfortunately, my senior tak ada di ofis sebab pergi outstation. Jadi selepas siap buat questionnaire tu tak dapat lah nak tunjuk pada senior. Jadi saya plan esok baru nak tunjuk dekat senior for checking purposes.
Esok nya (kira nya day-2 after clarification) seperti biasa ada client consultant meeting(CCM) jadi masa tu la saya bawa and tunjuk pada my senior.. nak di jadikan cerita lagi sekali.. during CCM client B ada mention tentang dua scope of works yang patut nya as instructed by Client A tak jadi buat.. tapi client B kata kena buat. saya dan client C (Client C datang juga masa Tender Clarification) pun macam terperanjat sikit dengan statement tu.. jadi client C minta saya clarify balik dengan client B scope sebenar apa yang nak kena buat.. saya pun terus tanya dalam meeting tu dan beritahu decision yang dah di buat masa tender clarification last few days which client C pun support my statement.
Client B pun macam a bit blur-blur sikit jadi dia pun inform us balik on which scope exactly need to be done.. which memang ada additional scope of works dari Client A punya instruction. Jadi di sebab issue itu di bincangkan dalam CCM, me and my senior pun follow je la apa yang Client B cakap. On that day, CCM habis nearly at 2pm.. lepas meeting balik ofis dan sampai around 2.30pm.. saya pun terus la betulkan so 'called' addendum tu.. jadi berbuka di ofis and balik lambat sikit la sebab nak siap kan.. siap je addendum saya terus email draft pada client A & B for checking sama ada ok ke tidak..
The next day (day-3 after tender clarification), pagi-pagi Client A text macam nak marah la kan..haha Client A tanya bila nak keluarkan tender clarification document.. saya pun jawab which i've already email to them yesterday.. and after checking, Client A called me.. and inform yang dia tak paham apa yang saya buat.. jadi Client A bagi idea and minta buat sedikit adjustment dan abaikan instruction Client B and follow instruction asal Client A as what have been discussed during tender clarification (Pening kan.. haha..).. saya pun terus betulkan..around 1pm i siap buat adjustment and i email it back to Client A.
After that, around 2pm i call my boss and said that i would like to issue the tender clarification document sekarang.. sebab dah petang i would like to email it first to the contractor.. but my boss refuses to do that as he said that "tender ni mana boleh email2".. jadi dia kata keluarkan hari isnin je.. as today is already friday..so saya pun tidak keluarkan document tu on that day.
After that, saya pun ade several discussion with several people in the office.. and i left my phone dalam my room.. and petang around 4.30pm Client A call my senior (which Client A beritahu my senior yang i tak angkat call) macam marah la jugak.. sebab tak keluarkan Clarification Document lagi.. my senior pun inform yang our boss tak bagi minta keluarkan hari ini, boss minta keluarkan that document next monday je.. Client A pun start wirit2.. haha.. marah and beritahu kami lambat, kalau dia minta consultant lain buat, 2 hari je dah keluar dah document tu.. and Client A did inform yang dia tak puas hati dengan kerja kami etc.. which of course we apologize and promise akan keluar kan on monday morning.
Sebenarnya saya a bit stress dengan apa yang dia cakap.. haha tapi tak nak serabut sangat saya just try untuk tak fikir tentang hal itu dan cuba untuk improve la kan.. walaupun dalam hati macam tak puas hati sebenarnya sebab :
i) as per the above story, we only took 3 days to complete the documents which only extra 1 hari je dari consultant Client A yang lain;
ii) they themselves did not firm with their scope of works that make us confused
iii) sebenarnya kalau ikutkan memang saya boleh je keluarkan clarification document tu.. tapi boss dah cakap no.. tak kan nak overrule dia kan.. by the way tu company my boss kan jadi kena follow his instruction sebab dia yang akan bertanggungjawab atas apa2 yang berlaku dekat ofis tu.. kalau ikut kan hati memang nak issue je.. benda dah siap pun kan..
iv)Client A selalu macam tak puas hati dengan senior saya yang sorang ni.. which i think that is not professional at all.. sebab ala biasa la kan.. ada orang pandai bercakap ada orang tidak.. and tidak bermakna orang yang tidak banyak cakap itu tidak pandai buat kerja.. which kalau korang nak tahu senior yang tu la yang selalu sapu taik yang orang buat dekat ofis tu. Kadang-kadang ada staff baru and dia ada buat silap banyak benda lepas itu dia berhenti kerja.. and for your informtion, that senior la yang selalu kena cuci balik semua kesalahan yang orang lain buat.. kena tadah telinga dengar client bebel.. and dia jugak la yang betul kan balik kesilapan orang lain tu. serious tak tipu.. banyak dah dia bantu company dalam settle kan masalah2 macam tu.. jadi dont judge people.. which i really sayang that senior ok.. haha staff lain pun i sayang jugak.. tak boleh la kalau tak pekenan terus nak aim orang tu tak ok kan..
Anyway untuk tidak panjang-panjang kan lagi hal ni.. i will try to improve untuk buat kerja lebih cepat.. and hopefully client pun akan lebih cool la lepas ni kan..Insya Allah..
AND!!! frankly speaking.. I HATE MY JOB!! haha.. tak ada la benci sangat pun.. cuma tak suka bila facing situation macam ni.. and bak kata my dad buat masa ni, kerja ini adalah my expertise .. dah 5 tahun belajar kat universiti dulu tentang quantity surveyor kan.. jadi why not buat je dulu sementara tak jumpa lagi benda lain yang kita hebat..hehe
Betul la tu apa yang my dad cakap tu.. sebab macam2 kerja dah saya pernah cuba.. jual biscuit.. jual tudung.. jual roti sardine.. jual dekat car boot sale.. buka small stall masa ada event di shopping mall.. semua tu kira experience.. and setakat ni jadi quantity surveyor la lagi lumayan pendapatan nya.. Jadi nampak nya kena teruskan juga untuk jadi quantity surveyor untuk beberapa tahun lagi.. hopefully i'll find the answer.. kerja apa yang lebih sesuai untuk saya..
That's all for today.. thank you kepada yang sudi membaca.. kalau tak baca pun tak apa.. saja nak luah kan perasaan je dekat sini.. Alhamdulillah dah lega sikit..hehe
Thank you semua and selamat berpuasa!
Daaaaa~~
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Angah Bags Collection (Part 2)
Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...
-
Assalamualaikum and hi Semua!!! Selamat menyambut tahun baru semog tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelum nya. Ok.. hari ini nak ...
-
Assalamualaikum semua, Last December 2016 kami sekeluarga pergi ke Xi'an semasa cuti Christmas. Usually, office trip di buat pada bula...
-
Assalamualaikum dan hi semua!!! Last year April 2016 saya dan beberapa orang office-mate ke Penang untuk bercuti.. Saya dan 2 orang buj...
ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
ReplyDeleteMINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN , JOM KE INDONESIA, HORAS … !!!
JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!! JOM JAKARTA , JOM BANDUNG, JOM YOKYAKARTA
, JOM BALI , JOM LOMBOK , JOM MAKASAR, JOM SULAWESI /CILEBES
PAKEJ LAWATAN SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI DESIGN DENGAN HARGA MERANARIK DAN SANGAT MURAH.
TEMPAT – TEMPAT MENARIK KE TASIK TOBA :
AIR PANAS SIPOHOLON, TAMAN EDEN, BUKIT HODA, HUTA GINJANG, MUSEUM TB SILALAHI, MAKAM RAJA PAHLAWAN SISINGAMANGARJA, BATU GANTUNG, DAN LAIN – LAIN.
TEMPAT – TEMPAT MENARIK DI SAMOSIR ISLAND :
MAKAM RAJA SIDABUTAR, TOMOK/, BATU PERSIDANGAN RAJA SIALLAGAN /AMBARITA, MUSEUM BATAK/SIMANIDO, PANTAI BATU HODA, TANJUNG UNTA, PAROPO, PARBABA BEACH, PASIR PUTIH, AIR TERJUN EFRATA, HOT SPRING, BUKIT HOLBUNG, MENARA TELE, DANAU SIDIHONI, PUSUK BUKIT, PANTAI TELE TABIS, AIR TERJUN /SAMPURAN NAPITU, AIR TERJUN SITMURUN, DAN LAIN – LAIN
TEMPAT – TEMPAT MENARIK DI SEKITAR BERASTAGI/ KABAN JAHE :
BUKIT SIMARJARUNGJUNG, AIR TERJUN SIPISO PISO, RUMAH RAJA SIMALUNG/ PEMATANG PURBA, TAMAN SIMALEM, TAMAN IMAN, PASAR BUAH BERASTAGI, GUNUNG SIBAYAK, GUNUNG SINABUNG, TAHURA, TAMAN SIMALEM, PEMANDIAN AIR PANAS DI SEBU – DEBU, KEBUN JERUK , KEBUN BUNGA, KEBUN SAYUR KOL, KEBUN BUAH STOBERY, PETERNAKAN SAPI, DAN LAIN – LAIN,
TEMPAT – TEMPAT MENARIK DI SEKITAR PEMATANG SIANTAR :
PATUNG DEWI KWAN IM, GUA MARIA, KEBUN TEH BAH BUTONG, AIR TERJUN TONDUHUN, AIR TERJUN BIAK SIDAMANIK, KEBUN BINATANG, AEK MANIK , AIR TERJUN KATAJASA, DAN LAIN – LAIN
TEMPAT – TEMPAT MENARIK DI SEKITAR MEDAN :
ISTANA MAIMUN, MESJID RAYA AL – MATSUM, VALENKANI, INDIAN TEMPEL/KAMPUNG KELING, WISATA ALAM ARMAYA, DANAU LINTING, PANTAI SIBIRU BIRU, MERDEKA WALK SQUARE, HOMEN INDUSTRY NORLEN, GALERY ULOS BATAK SIANIPAR, VIHARA MAITEREYA, PANTAI PARAGU, TERO TERO, PANTAI CERMIN, PANTAL BALI LESTARI, DAN LAIN - LAIN.
DISINI SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN SILA LETAK KOMENT. KAMI TIDAK ADA BUSINESS TIPU – TIPU KEPADA SELURUH COSTUMERS , SERVICE KAMI BAGIKAN SESUAI BUDGET TUAN/PUAN.
SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
NORTH SUMATERA , INDONESIA
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TAX NO : 36 555 970 7 122 000
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068
TERSEDIA LAYANAN RENTAL CAR DAN BUS PARIWISATA :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 175 / HARI (10 HRS )
SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 175 / HARI (10 HRS)
INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 235 / HARI (10 HRS)
ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 260 / HARI (10 JAM)
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI (10 HRS)
MEDIUM BUS ( 25 ORANG ) MYR 500 / HARI (10 HRS)
Sedang kan lecturer saya sendiri ,.mostly semua laa..mereka tak bangga sebagai qs...ada yang kena maki hamun...kena lempar hp oleh boss...punah ...tp tak nak la kecewa kan mak n ayah...so saya hbis degree pon tak nak jd qs...saya nak bisness..hehehe
ReplyDelete