Saturday, 31 December 2016

Isu minta tolong angkat beg di overhead compartmentatas flight lagi??

Assalamualaikum semua,

Recently ada several cases tentang passenger minta tolong flight attendant (FA) untuk tolong angkat kan luggage mereka dan letak kan di atas overhead compartment kan..

Bagi saya (ini saya punya pandangan peribadi ya) .. dan mengikut pengalaman saya menaiki kapal terbang kebanyakkan FA ni memang baik2 belaka.. setakat ni, saya tidak pernah lagi kalau nak angkat barang letak dalam overhead compartment FA tak tolong angkatkan.. (haa kecuali semalam.. flight balik dari Xi'an ke Malaysia.. haha.. Tapi FA tu memang tolong angkat kan beg saya pun.. cuma dia complain sikit beg tu berat kenapa tak check in kan je beg tu.. haha.. sorry dik.. beg tu mmg berat sikit dari allowable weight which is supposed to be 7kg kan..beg tu lebih kurang 9kg.. kami memang banyak dah check in barang pun..kami beli 120kg.. mak akak ni sentimental value dia lebih sikit.. dia sayang konon nya beg tu..beg cantik jadi dia suruh bawa naik atas flight juga). Tapi Alhamdulillah dah selamat sampai Malaysia pun dan thank you FA tu tolong angkat kan barang.

Dan kadang2 tidak di nafikan juga la ada certain FA yang a bit rude n berlagak tak tentu pasal kan..haha.. jadi rasanya tidak mustahil juga ada FA yang bila orang minta tolong angkat kan barang mereka merungut dan buat muka which akan buat orang rasa nak marah je kan..

Anyway perkara2 sebegini boleh di elakkan jika :
1) Passenger jangan bawa beg berat2 naik atas flight..
2) kalau tak sampai nak letak barang atas overhead compartment sila check in barang anda ya
3) FA, we know that tolong angkat beg is not part of your scope of works.. tapi kalau rasa mampu n larat nak tolong angkat kan barang.. rasanya tak salah kan tolong passenger.. sebab sometimes orang yang naik tu tak tahu rules, regulation and FA scope of works.. tidak salah kan tolong bantu membantu..hehe
4) kalau FA penat dah banyak sector bekerja.. boleh beritahu passenger dengan cara baik supaya tidak timbul tidak puas hati dari mana-mana pihak
5) Positive kan diri.. jangan panjang2 kan isu yang ada.. untuk passenger kalau FA tak nak tolong.. minta la tolong passenger lain.. ramai je biasanya yang sanggup membantu.. FA pula.. kalau passenger marah2 harap bersabar.. supaya apa yang tidak puas hati terhenti setakat itu sahaja dan usah lah di panjang2 kan isu itu.

Lastly, yang paling penting adalah kerjasama dan toleransi.. Insya Allah isu2 begini akan dapat di atasi.. ;-)

Itu sahaja untuk kali ini.. Daaa~~

No comments:

Post a Comment

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...