Sunday 5 July 2015

Aktiviti Suka Suki : Menderma baju untuk orang Rohingya

Assalamualaikum semua!

Ok.. Ni sebenarnya cerita dah basi..haha.. Tapi baru nak menulis.. Last few weeks kecoh kan tentang orang Rohingya tersangkut di perairan tidak tahu hendak kemana.. Kerana negara mereka sudah tidak menerima mereka lagi.

Jadi tak lama selepas itu.. Dengar la cerita yang Perdana Menteri Malaysia sedia menerima untuk membantu orang Rohingya ni..maka mereka pun berlabuh la di Malaysia ini.

Tapi masa awal2 tu saya ada lah juga terfikir.. Hmm.. Malaysia nak ke terima mereka itu.. Sebab dalam Malaysia pun memang dah sedia ada ramai pendatang tanpa izin.. Lepas tu ada lagi di banjiri dengan pekerja2 asing.. Memang ramai sangat la kan..(tak baik kan fikir macam ni..haha kalau nak tolong.. Tolong je la.. Insya Allah dapat pahala kan sebab tolong orang dalam kesusahan.. So kids please remove all your perasaan2 buruk macam ini ya).

Tak lama selepas itu.. Tiba2 terfikir lah pula.. Nanti lepas dah mati mesti Tuhan tanya.. Kenapa tidak membantu/ menolong saudara-mara kamu yang dalam kesusahan???.. Hmm lepas itu kira lega la kan bila Malaysia setuju bagi mereka datang.

Jadi bila mereka dah ada di sini tu.. Mesti la banyak keperluan yang diperlukan.. Sebab dengar cerita kehidupan mereka atas kapal itu sangat daif.. Makan pun tak cukup.. Memang kesian..

Jadi saya dan keluarga pun mengambil keputusan untuk membantu setakat yang mampu.. Dan kakak ada terjumpa satu hamba Allah bernama shah sovi yang ada mengiklankan mengajak orang ramai derma apa yang boleh untuk orang Rohingya.. Jadi kami pun contact Mr. Shah sovi ini sebab interested nak join event dia.

Ini lah antara barang2 yang kami bagi.. Antaranya seperti.. Baju terpakai.. Kasut.. Peralatan mandi.. Sabun basuh baju.. Sabun basuh pinggan.. Berus gigi.. Ubat gigi..etc.

Transfer barang-barang itu ke kereta mr.shah sovi and dia akan uruskan untuk pengumpulan barang2 tersebut di Times Square.

Kebetulan ofis mr.shah sovi dekat dengan ofis kami.. Maka senang lah nak buat urusan penghantaran barang2.

And frankly speaking.. Saya tidak kenal mr.shah sovi ini siapa.. Haha.. Terukkan! Rupa2 nya dia adalah well known punya orang.. Ramai yang nak buat business nak consult tentang business pergi jumpa dia. Memang humble and baik sangat orang nya.. Can u imagine boss angkat barang n jumpa orang tah siapa2.. And borak2 dengan ramah tamah..memang bagus la dia. Kalau nak tahu detail tentang mr.shah sovi ini boleh la google and dekat you tube pun boleh jumpa/ tengok video dia.

If im not mistaken dia orang atasan dalam Perentas.. Bapama (sekarang nama dah baru tak ingat nama baru tu apa..).. Etc. and dia banyak anjurkan program2 amal ni.. Anything boleh contact dia di Facebook shah sovi sendiri.

That's all for today. Good night!

No comments:

Post a Comment

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...