Wednesday 8 April 2015

Barang Murah2 Di Pasar Serikin, Sarawak

Assalamualaikum Semua~~ 

Harap semuanya dalam keadaan sehat..

Ok.. hari ini.. saya akan cerita sedikit pengalaman saya pergi ke Pasar Serikin, Sarawak.

Semalam saya cerita tentang percutian saya di Bandung kan.. a few days after pergi Bandung saya terus pergi ke Kuching, Sarawak atas urusan kerja.

Memang setiap bulan akan ke Sarawak.. selagi projek itu tidak siap.. selagi itu lah saya akan ke Sarawak. Tapi kebiasaannya pergi balik hari sahaja.. pergi pagi malam dah balik. perjalanan dari KLIA or KLIA2 ke Kuching, Sarawak mengambil masa selama lebih kurang 2 jam (by Flight). Jadi biasanya ambil flight pukul 7.30pagi.. dalam pukul 9.30pagi dah sampai sana dan terus lah ke site untuk buat site valuation.

Mula2 dulu survey2 blog orang lain cari tentang mana menarik di Sarawak.. macam semua gambar2 tak berapa nak menarik je.. haha.. jadi malas la nak stay dekat sana kan. Tapi budak2 yang kerja dekat kontraktor ni kata 'Jom la extand kak sehari.. kami bawak jalan2..'.. haha! Last2 bulan lepas la extend jugak la satu hari.. name pun kaki jalan2 kan.. apelah sangat satu hari bejalan tu..hehe..

Saya pun ajak la kakak saya teman pergi Sarawak sekali.. lepas tu sewa kereta.. jumaat buat valuation.. sabtu tu pergi jalan2 dengan diorang. Yang best nya.. semua budak2 tu muda2.. kire boleh masuk la kan.. ngam la orang kate.. diorang pun bawak la pergi ke pasar Serikin..


 Ini adalah nama company yang saya gunakan untuk perkhidmatan sewa kereta ketika di sana..
Sangat bagus orangnya.. sebab sebelum ambil kereta saya complain 'kereta nak sewa ni ada minyak tak? kalau tak ade saya tak nak sewa.. sebab dah la tak biasa dengan Sarawak.. nanti gelabah pulak cari stesen minyak tak jumpa'.. orang tu pun kata ada minyak dalam 2 bar.. saya pun ok la.. kami pun bayar la duit kereta tu beserta RM100 sebagai deposit?..
Masa tunggu dekat luar airport tu.. lame gyle orang tu nak datang bawa kereta.. lebih kurang 20 minit rasanya.. tapi bila sampai tu Alhamdulillah la memang ada 2 bar minyak pun..


Ini lah kereta sewa kami.. comel kan.. 1st time tau bawak kereta saga ni.. cuak sikit.. tapi Alhamdulillah condition kereta pun ok.. n sedap je bawak dia..



 Lepas ambil kereta sewa kami terus ke site untuk buat valuation dan setelah habis pergi makan di SRC.. kalau tak silap tu stand for Singapore Chicken Rise.. Belambak2 outlet dia dekat Sarawak ni..


 Ingatkan ada Chiken Rise sahaja rupa2nya banyak lagi dalam menu nya..


 Lepas makan tengah hari.. kami terus pergi cari hotel untuk tinggal.. kami cari hotel murah2 je.. tapi bersih dan selesa ya.. mula2 ingatkan nak duduk di Tune Hotel.. Sekali ada satu bas.. pastu turun segerombolan orang masuk nak duduk kat situ.. Jadi terbatal lah niat nak duduk di Tune Hotel.

 Cari pusing2 keliling bandar tu jumpa lah Padungan Hotel ini.. Nama nya Padungan maybe sebab terletak di Jalan Padungan.. Hotel ni tak mahal pun.. ada yang RM80/day.. tapi kami ambil yang RM100/day sebab nak yang ada tingkap besar..

 Ini lah keadaan dalam Hotel.. Ok kan? .. mula2 takut juga tidak ok.. tapi saya request nak tengok bilik dulu sebelum decide sama ada nak duduk situ atau tidak.. dan orang hotel dengan friendly nya bagi untuk view bilik mereka dulu..





 Ini Keadaan luar hotel.. macam china town..


Seperti biasa mesti google waktu solat dulu kan.. sebab lain waktu sana dengan KL..


Lepas itu sambil rehat2 dan tunggu maghrib.. kita pun google2 lah dulu untuk cari tempat makan menarik di Kuching..


 Last2 yang di google nya lain.. yang pergi makannya di tempat lain pula.. haha.. Kami makan di My Village Barok..


Cara masakkan yang unik kan..


 Ini menunya..


 Keadaan di sekitar restaurant My Village Barok ini..





 Ini makanan yang kami order.. Mee Kolok n ayam penyet die superb!!!


 Selepas selesai makan kami jalan2 di tepi sungai ini.. rupa2 nya banyak je kedai makan lain di sekitar tempat ini..

 and the best part of it!!! sebenarnya boleh naik boat aje untuk ke seberang sini dari hotel kami tu.. tapi kene jalan sikit la.. dalam 10 minutes walk je pun nak ke jeti tu..

 Lepas dah kenyang makan.. kami pun balik ke bilik untuk berehat.. ini keadaan malam di kawasan hotel kami duduk.. siap ada bunga api u malam tu. Kena tidur awal sikit malam itu sebab esok pagi2 dah nak gerak pergi ke Pasar Serikin. 

 Selepas subuh.. kami terus bergerak ke Site kerana rancang mahu jumpa mereka di sana.. dalam pukul 7 pagi berkumpul dan terus ke Pasar Serikin..
Perjalanan mengambil masa selama 1jam 30minit. Kalau lambat pergi lambat lah sampai dan kena parking jauh.. ALhamdulillah kami sampai tu memang cantik sangat lah masanya. Parking pun dekat sahaja.

 Cantik kan pondok ini!!! 

Orang kata Pasar Serikin ini hanya di buka pada hari Sabtu dan Ahad sahaja.
dari pukul 8 hingga ke tengah hari. Bila sampai sana.. sebelum memulakan perjalanan untuk bershopping.. sila lah singgah ke tandas dahulu.. sebab sepanjang2 perjalanan di kedai2 itu tiada tandas ya. Jadi buang lah ape yang patut dulu.
Masuk tandas kena bayar 30sen sahaja. Tandas pun bersih.. dun worry.

 Selepas habis membuang kami pun mula shopping.. beli kain ini.. kalau tak silap.. 2 meter = RM25 sahaja. Murah kan!!! and for your info.. budak2 Sarawakian tu yang borong lebih banyak dari kami tau..hhaha!!

 Guitar pun ada di jual juga..


 kain ini pula 2 meter = RM20..


Barang2 kraftangan juga ada dijual di sini..



 Keadaan kedai2 di sana..




Masa kami datang tu memang mak n ayah ada pesan suruh beli udang galah.. kami pun tiba2 ternampak di situ.. Fresh lagi u.. n murah GYLE!!! yang sepit biru tu RM40/kg.. satu kilo dapat lebih kurang 5 ke 6 ekor udang.. makan 1 pun dah kenyang ok.. dekat sepit2 tu semua ada isi..
kami pun beli lah 3 kilo udang sepit biru dan 2 kg udang yang orange colour tu.. udang orang colour tu harga nya RM20/kg.. memang harga nya itu lebih murah dari pasar2 di Sarawak..



 Lepas habis shopping kami pun singgah di kolam ape eh ni.. kolam hijau ke biru.. haha tak ingat nama dia.. tapi tak hijau n tak biru pun.. maybe sebab tak di maintain..


 ini lah tour guide kami.. Ibnu, Nurul dan Atul.. TQ korang bawa kami jalan2.. seronok sangat!!


Lepas itu, balik hantar Nurul n Ibnu di Site kami sambung jalan2 dengan Atul.. Singgah Pasar di sarawak untuk beli ikan masin pula..



In all, sangat berpuas hati dengan percutian kali ini walaupun singkat.. n FYI balik2 rumah je mak n ayah kate 'KENAPE sikit sangat beli udang tu?? murah sangat tu.. lain kali beli 10kg terus..' .. haha.. mane pulak ktorang nak cekau duit beli sampai 10kg tu kan.. xdpt pulak nak shopping nanti..hehe.

Daaaaaaaaaaaaaaa~~~


-THE END-

7 comments:

  1. lagi 2 hari freesia homestay pun nak ke sana..xsabarnye!!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. haaa.. a'ah tasik biru.. thanks for the info..

      Delete
  3. Bawa balik udang tu mcm mana? Hand carry ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bawa balik KL udang tu.. masuk kan dalam bekas polystyrene.. letak ais.. tapi bila sampai airport ice tu kena buang.. n seal balik.. sebab airasia tak bagi bawa ice. Tapi biasanya kalau beli dekat pasar sarawak bawa hand carry je sebab orang dekat pasar tu dah pack kan siap2 cantik2..

      Delete

Angah Bags Collection (Part 2)

Hi Assalamualaikum Semua!! Ini sambungan untuk video review / unboxing bag saya tu .. Hope you enjoy the video.. ;-D Thank you. R...